Kui saate vene keeles telefonikõne, milles pakutakse investeerimise võimalust, igas kuus kindlat sissetulekut või muul põhjusel raha, siis see on pettus.

Telefon on pettuse läbiviimiseks samasugune vahend kui elektronpost. Kindlasti olete saanud kirjaliku teate, et võitsite lotoga(kuigi piletit ei ole ostnud), teil on saada ülisuur(miljonites) pärandus välismaalt, keegi lotoga võitnud inimene annetab osa miljonivõidust teile või kirjutaja otsib pangakontot, millele kanda suur summa välisriigis toimuva tehinguga. Tavaliselt on sellised kirjad tulnud tasuta(gmail.com või outlook.com) aadressidelt. Seda raha olemas ei ole. Pettus on selles, et teile jäetakse mulje võimalusest saada suur summa raha kui maksata selle kättesaamise eest. Tavaliselt küsitakse raha dokumentide vormistamise, nende õigsuse kinnitamise, ametnike tehingute või pangateenuse tasuna. Ükskõik kui palju maksate, siis raha te tagasi ei saa, sest inglise või vene keeles kirjutajal ei ole seda raha.

Telefoniga raha väljapetmine on hoogne 2019. aasta suvel kuid pole tänaseni lõppenud. Helistaja rääkis vene keeles, võis kasutada Eesti telefoni aga sagedamini oli välisriigis(Läti, Leedu, Taani või Venemaa) ja pakkus investeerimise võimalust(raha teenimine börsil aktsiate, nafta, krüptorahaga, jne). Hilisemad helistajad võisid pakkuda ka osalust selles investeerimisega tegelevas firmas, kus see helistaja(maakler) töötas. Pettus oli edukas, sest avalikult tunnistas enda raha petturitele ülekandmist üle 200 inimese ja kaotatud summa oli üle 3 miljoni euro. Teada on ka 1 juhus, kus sellega tapeti inimene. Raha “investeerinud” Lasnamäe korteriühistut juhtinud naine sai lõpuks aru pettusest ja kogu raha kaotamisest(170 tuhat eurot) ja tappis ennast ära.

Politsei ei ole tabanud isegi 1 sellise telefonipettuse korraldajat, sest nad kasutasid VoIP kõnesid helistamiseks ja jälgede peitmiseks ning füüsiliselt asusid Venemaal, millega Eestil puudub kuritegude uurimise ja kurjategijate väljaandmiseks koostöö.

2020. aasta suvel ja sügisel on vene keeles helistatud ka “pangast või politseist” ja proovitud saada ligipääsu inimese pangakontole, et seal olev raha kanda teistele kontodele. Ettekääne oli vajadust kontrollida kahtlasi tehinguid inimese pangakontol, milleks inimene pidi helistajale andma ligipääsu interneti panga koodidega.

Augustis ja novembris on helistatud vene keeles ja väidetud, et helistaja on Lätist ning tal on info teie poolt investeeritud raha kaotamisest. Isegi kui venelastele midagi üle ei kandnud ja raha ei kaotanud, soovitakse ikkagi teile raha hüvitada. Teisel juhul väideti(19.november +46243343009), et uuritakse põhjust, miks teile hüvituseks määratud raha ei ole üle kantud. Mõlemad juhtumid on varem järgi proovitud skeem, kus “investeeritud” raha tagasi saamiseks tuli hakata veel kellelegi maksma(maakleri ülemus). Tulemuseks oli ka selle raha kaotamine.

Kokkuvõttes on vene või inglise keeles helistaja pakkumine raha saada ALATI PETTUS, sest mitte keegi ei paku võõrale inimesele võimalust raha saada kui tal on võimalus seda ise teha. Eesti keeles on helistamise pettusi vähem, sest selle raha eest pakutakse tavaliselt ka midagi vastu, näiteks sertifikaati Usaldusväärne ettevõte või Eeskujulik ettevõte.